Kad manā virtuvē nonāca jaunās bietītes no Latgales ekoloģiskā dārza, atcerējos bērnību laukos, kad mamma vārīja batviņus no jauno cukurbiešu lapām. Lai pārliecinātos, vai pareizi atceros,  pārsķirstīju receptes internetā, pat wikipēdijā “iemetu aci”. Bet nē. Viss bija savādāk. Batviņus mamma vārīja ar piena sūkalām.

Tātad, man nav cukurbietes, bet sarkanās bietītes kāds saišķis ir.

Nogriežu lapas ar visiem kātiņiem, nomazgāju.

un plaucēju ar verdošu ūdeni. Lai dziest.

Ķeros  pie sūkalu gatavošanas. Lai tiktu pie sūkalām, dabīgi, jāgatavo biezpiens. Katrs dara, kā radis. Mūsdienās saimnieces biezpienu gatavo no piena pēc savām receptēm. Tā, iespējams, ir pareizāk, jo var regulēt gan biezpiena, gan sūkalu skābumu. Bet, šoreiz tas nav tik svarīgi. Zupai to var regulēt ar ūdens daudzumu.

Es daru vadoties no tā, ka biezpienu gatavo no rūgušpiena. Mana gadījumā – kefīra.

Ņemu lielo paku kefīra, leju katlā un karsēju uz mērenas uguns.

Kad gar malām sāk savikties biezpiens un parādās sūkalas (nevārīt!), biezpienu lieku marles maisiņā vai marlē.

 

Pa lielam, kad notecējis, pakarinu turpat,  izlietnē uz krāna, lai notek, kamēr nodarbojos ar citām lietām.

Esmu ieguvusi galveno sastāvdaļu – sūkalas

Ieberu bļodiņā putraimus, mazgāju vairākos ūdeņos un lieku vārīties pusgatavus.

Sagriežu noplaucētās biešu lapas ar visiem kātiņiem un lieku katlā pie putraimiem.

Pieberu pāris šķipsnas sāli.

Nedaudz pavāru, lai biešu kātiņi mīksti un putraimi līdz galam izvārījušies.

Lai ir nedaudz bieza, neleju vēl klāt ūdeni.

Kad viss izvārījies, leju sūkalas. Regulēju vēlamo biezumu un skābumu ar sūkalu un ūdens daudzumu. Pieregulēju sāļumu. Uzvāru. Gatavs!

Garšvielas un garšaugus pēc gaumes. Es neliku pat ne lauru lapas, ne piparus. Tikai to, kas aug pie mums, Latvijā, un tās ir tikai dilles un tikai tad, kad batviņi jau šķīvī. Garšvielas var nomākt biešu garšu, kas mums te ir pati galvenā sastāvdaļa.

Pasniedz gan aukstus, jo nav nekādu taukvielu, gan karstus. Ar vārītim kartupeļiem. Var variēt: aukstiem iemet karstus, karstiem – aukstus kartupeļus. Pārkaisa ar dillēm.

Sūkalas veselībai

Ļoti diētiski un veselīgi. Piena sūkalās ir aptuveni 200 vērtīgu, cilvēka organismam nepieciešamu sastāvdaļu,  stiprina imunitāti, palīdz aktivizēt tauku vielmaiņu, labvēlīgi ietekmē gremošanas traktu. Satur gan organiskās skābes, gan olbaltumvielas, pilns neaizstājamo aminoskābju spektrs, B grupas vitamīni, folskābe, kālijs, kalcijs, fosfors, magnijs, dzelzs u.c.

Sūkalas dzīvespriekam

Bet galvenais – piena sūkalas spēj uzlādēt enerģiju un prieku. Tās organismā ražo serotonīnu, kas ir laimes hormons. Kālijs ietekmē koncentrēšanās spējas, paaugstina prāta darbību, B vitamīns savukārt novērš nogurumu un stresu.

Pikai arī garšo

Gatavošanas procesā mums taču sanāca vēl arī biezpiens

Arī garšīgs

Tagad mazgāt mutes…

Mazgāt, mazgāt! Jo piena sūkalas, kas paliek pāri (vai arī speciāli jāatstāj) noteikti jāizmanto skaistumkopšanai.

Kafija+sūkalas+ lielisks skrubis sejai, ķermenim, pēdām.

Un ja vēl paliek pāri, vajag sasaldēt kubiņos un no rītiem ar tiem tīrīt seju.