3Raksta autore:

Ance Anna Šternberga
Topošā naturopāte un uztura terapeite,
veselības bloga www.topivesels.lv radītāja.

“Gremošanas uguns”

Ājurvēdā pastiprinātu vai pavājinātu kuņģa darbību skaidro ar Agni jeb tā saucamo „gremošanas uguni”. Lai apēstais ēdiens tiktu kārtīgi sagremots, ir nepieciešams iedarbināt šo uguni, lai tā tiktu galā ar savu uzdevumu.

Labākais salīdzinājums šajā gadījumā būtu iztēloties nelielu liesmiņu ugunskurā. Kas notiks, ja uz tās uzmetīsim lielu pagali vai bluķi? Tā visdrīzāk izdzisīs, atstājot malkas gabalu neskartu. Un kas notiks ar liesmu, ja tai pakāpeniski pievienosim nelielus, sausus skaliņus? Visdrīzāk, uguns iegūs savu spēku un sadedzinās skaliņus, gatavojoties sagrābt ko lielāku.

Tas pats notiek mūsu ķermenī. Ja nesagatavotu kuņģi pārsteigsim ar smagu ēdienu, tas visdrīzāk paliks nesagremots, neapstrādāts un turpinās savu ceļu tālāk pa gremošanas traktu, radot smaguma sajūtu, vēdera uzpūšanos, miegainumu un sliktu noskaņojumu.

Protams, ir cilvēki, kuriem ēdiena sagremošana nav problēma, kuriem ar šo „gremošanas uguni” viss ir vislabākajā kārtībā. Cilvēki, kuriem ir stipra veselība, aktīvs dzīvesveids, veselīgs uzturs, un nav šādu problēmu kā vēdera uzpūšanās vai miegainums pēc maltītes, veikt speciālu rituālu maltītes uzsākšanai varētu šķist lieki.

Tomēr vienmēr pastāv risinājums – sagatavot savu ķermeni ēdienreizei! Tāpēc domāju, ka sagatavošanās ēdienreizei, ir diezgan svarīgs solis ceļā uz labu veselību.

Ieteikumi tiem, kuriem nestrādā „gremošanas uguns”:

Desertam priekšroka

Ja ēdienreizē paredzēts ēst vairāk kā vienu vai divus produktus, tad ieteicams sākt ar desertu. Tīrie ogļhidrāti, kas arī ir saldie ēdieni, kuņģī pārstrādājas visātrāk, jo to pārstrāde sākas jau košļāšanas procesā. Ja zirņu kotletēm pa virsu apēdīsi ābolu, vari iegūt smaguma sajūtu vēderā, jo ābols jau būs gatavs doties ārā no kuņģa, kamēr kotletes tam aizšķērsos ceļu. Sāks uzkrāties toksīni un galu galā no skaistās maltītes pāri paliks tikai galvassāpes.

Vispirms galvā, tad mutē

Domā par savu maltīti un atvēli tai laiku. Maldīgs ir uzskats, ka gremošanas process sākas brīdī, kad mūsu mutē nonāk kumoss. Gremošanas procesi sākas brīdī, kad domājam par ēdienu, kad gatavojam to, smaržojam. Tas viss iedarbina enzīmu sekrēciju un ķermenis ir gatavs ēst.

Košļāšana ārstē

Kad ķermenis ir gatavs ēšanai, mūsu uzdevums ir kārtīgi sakošļāt katru kumosu, un ar kārtīgi es domāju – tik ilgi, lai no maizes šķēles mutē rastos salda garša un lai sēklas un rieksti vairāk atgādinātu biezzupu, nevis atsevišķas vienības. Diezgan ilgs un pamatīgs process, tomēr organisms nepaliks parādā. Pārējais paliek viņa ziņā, un ja tik daudz atvieglosi viņam darbu, viegluma sajūta, enerģija un laba veselība garantēta. Iespējams, veselības problēmas atrisināsies jau vien no tā, ja iemācīsies ēdienu pareizi sakošļāt. Tādējādi var izzust arī uzturvielu nepietiekamība organismā, normalizēties gremošana kopumā, izbeigties galvasāpes un atrisināties vēl citas problēmas.

Indiešu sēkliņas

Protams, ir vēl daudz dažādu sēkliņu, lai uzlabotu gremošanas procesus, kas ir izteikti izplatīta ēdienreizes sastāvdaļa visā Indijā. Arī pie mums šādus sēklu maisījumus var iegādāties indiešu veikalos.

Sūti labas domas 

Un galvenais, ja nav laika ne sasmaržot, ne padomāt par ēdienu, ne košļāt – vienkārši iesvēti to ar labām domām – pie sevis klusībā pateicies par šo maltīti. Dod Visumam komandu, ka tieši šis ēdiens ir tas, kas dotajā brīdī Tev ir visnepieciešamākais, ārstnieciskākais un uzmundrinošais. Un Tev tiks dots, jo Visums vienmēr atbild ar „Jā”!

Vairāk par veselīgiem ieteikumiem vari lasīt: http://www.topivesels.lv/

Foto avots: http://500px.com/photo/486718