Ikviens, kas ir tievējis, zina, ka bez ēst gatavošanas iztikt ir grūti, jo pirktā ēdienā nekad nebūs līdz galam pārliecības, kas tur ir iekšā. Ēst gatavošanas lielākais pluss ir iespēja pašai izvēlēties ko un cik daudz pievienot. Tomēr lai prastu gatavot gudri, veselīgi un organismam noderīgi, ir gandrīz vai atsevišķs mākslas novirziens. Šo mākslas veidu var apgūt pie Ditas Lases, veģetārās uztura skolas “Vegus” vadītājas.

Ditas Lases ieteikumi

“1. “Kad vien ir iespējams, gatavojiet sev pašas: tā Jūs varat kontrolēt to, ko sabiedriskās ēdināšanas piedāvājumā nereti nevarat pat zināt, kur nu vēl ietekmēt – sāls daudzums, tauku daudzums un veids, izejvielu kvalitāte (tai skaitā E cipari) un pats galvenais – garša. Gatavojiet veselīgo tieši tā, kā Jums garšo!

2. Ēdienam ir jāsniedz Jums ne tikai uzturvielas, bet arī bauda. Ja ēdiens nesagādāja baudu, būs grūti noturēties uz „pareizā ceļa” un nesākt našķoties bez jēgas, „lasīties” starp ēdienreizēm.

3. Lai ēdiens sagādātu baudu un vislabākajā veidā gremotos – tam ik reizi jāsatur visas 6 garšas: saldu, skābu, sāļu, asu, rūgtu un sūru. Saldai garšai jābūt pamatā, bet ne pārspīlētā, bet veselīgā veidā – nevis cukuram, bet graudiem, dārzeņiem, pākšaugiem, pienam u.tml. veidā. Pārējām garšām dilstošā (nosauktajā) secībā. Garšvielas palīdzēs veidot šo garšvielu balansu.

4. Darbojas tas, ko izdodas pārvērst dzīvesveidā. Ieturēt dramatisku disciplīnu visu mūžu – tas ir apmēram tāpat kā ticēt, ka iespējams turēt sasprindzinātu dūri 20 gadus no vietas. Izņemot dažus ģēnijus, vairumam cilvēku tas nav iespējams. Tāpēc – turieties pie labajiem ieradumiem un veselīgajiem principiem, lai tie veido dzīvesveida pamatu un ir pārsvarā. Un atvēliet sev iespēju „atlaist dūri”.

5. „Dūres atlaišana” nav nekontrolēta saldumu, sāļu vai treknu ēdienu pierīšanās uz nebēdu. Ja tas tā būs, tad sāksies jo-jo efekts – ko nometāt, to ar uzviju atdabūsiet atpakaļ. Tāpēc tehnika* ir sekojoša: kad gribas našķoties vai ēst kaut ko „pareizajiem priekšrakstiem” neatbilstošu, vispirms apzināti jautājiet sev: ko tieši es gribu? Zefīru, šokolādi, kūku, burgeri, čipsus, eļļā vārītus pončikus, glāzi šampanieša? Šajā brīdī neko nevērtējiet – cik tur kaloriju, vai to drīkst utt. Tikai apzinieties precīzi un nekļūdīgi, ko tieši gribas. Citādi riskējat, ka pieēdīsieties bļodu augļu salātu (jo tie tak veselīgāki kā čipsi), bet tomēr, neguvušas kāroto, beigās tik un tā uzēdīsiet to, ko pa īstam gribējās. Kaloriju 10x vairāk kā varēja būt, ja uzreiz ēstu to, ko gribējās; un sirdsapziņas pārmetumi garantēti.
Kad noskaidrots kārotais, 4 reizes pajautājiet sev: vai tiešām, tiešām, tiešām, tiešām? Tiešām es to gribu ēst? Un atbilde te var izrādīties gan jā, gan nē. Atbildei jābūt jā uz visiem 4 tiešām.
Un, ja tā ir, tad ļauj sev apēst vienu gabaliņu tā, ko tiešām, tiešām, tiešām, tiešām gribas. Izbaudi to bez sirdsapziņas pārmetumiem. Bet izbaudi – pievērs tam uzmanību, nevis rij, blenžot datorā vai TV, izgaršo katru kumosiņu, aplaizi karoti pēc katra kumosa, sajūti tekstūru ar mēli, piefiksē, kādas garšas jūti. Ēd lēnām un koncentrējies uz šo mirkli.  Tādā veidā, lēnām un ar baudu un koncentrēšanos uz ēdienu ēdot, pietiks ar gabaliņu – nevajadzēs ne visu torti vai visu paku paslepeni izrīt, un tad mocīties ar sirdsapziņas ēdām vai dzīt sevi līdz nemaņai sporta zālē, tā teikt, „par sodu”. Nekādu sodu. Lēmumi un atbildīga izvēle, lai dzīve un figūra ir skaista.”

*Pieminētā našķošanās tehnika apgūta kursā “Kā neapēst stresu” pie Ineses Milleres

IMG_7557

Iveta: Dita Lase viennozīmīgi ir viens no brīnišķīgākajiem cilvēkiem, kādu vispār nācis sastapt. Ja esi gardēde un ēst gatavošanas entuziaste, Tevi varētu interesēt Ditas organizētie kursi. Tas ir ne vien noderīgs zināšanu gūšanas avots, bet arī mīļš un jautri pavadīts vakars Ditas kompānijā.

Dalībnieču atsauksmes par Ditas kursiem

Rozalīna: “Biju ļoti lielā sajūsmā par šo nodarbību, jo Dita ir ļoti, ļoti pozitīva un lieliska sieviete!”

Līva: “Fantastiska nodarbība! Dita ir brīnišķīgs, saulains, harizmātisks cilvēks, kurš spēj iedvesmot kļūt labākiem, veselīgākiem un laimīgākiem! Paldies Ivetai, ka saveda mūs kopā”.

Ilze: “Ditai piemīt tāda harazma! Viņa ir tik zinoša savā jomā! Man ļoti patika!”

Sanita: “Izcili! Uzzināju tik daudz mazus un noderīgus knifiņus, ko turpmāk izmantošu!”

Krista: “Dita bija lieliskākā pasniedzēja projekta ietvaros. Esmu pilnīgā sajūsmā, ka esmu ar viņu iepazinusies un viņas padomus izmantošu turmāk!”

Viktorija: “Es beidzot sapratu, kāda ir garšvielu nozīme un tagad tās vairs nebaidīšos izmantot.”