1. Kāda ir Tava auditorija?

Runājot analizē, pēti un iepazīsti savu auditoriju. Kādas tēmas, vārdi, situācijas liek viņiem reaģēt? Varbūt tie ir joki, varbūt fakti vai piemēri. Kad piefiksē šādus brīžus, papildini savu stāstāmo tieši ar to, kas atbilst Tavai auditorijai.

Veido sarunas ar saviem klausītājiem un meklē veidus, kā viņus iesaistīt savā stāstā.

2. Iesaisti savus klausītājus

Veido sarunas ar saviem klausītājiem un meklē veidus, kā viņus iesaistīt savā stāstā. Efektīvākais veids ir uzdot jautājumus. Piemēram, pirms atklāj kādu faktu, pajautā viņu domas, kā viņiem šķiet, kāda varētu būt atbilde. Interesanti jautājumi arīdzan vienmēr būs tādi, ar kuru palīdzību centīsies noskaidrot viņu viedokli, domas un sajūtas par kādu konkrētu tēmu, piemēram, kādiem paradumiem.

3. Esi kustīgs un pārvietojies pa telpu

Nekādā gadījumā nesēdi! Atrodoties vienā punktā, Tu iemidzini klausītājus. Savukārt, ja pārvietojies, izmanto kādus žestus, ar savu ķermeni demonstrē to, par ko runā, auditorija vairāk koncentrēs savu uzmanību uz Tevi. Izmanto visus iespējamos paņēmienus, lai uzsvērtu, pasvītrotu, izceltu, vizualizētu savu stāstāmo.

4. Papildini runas radošo pusi

Papildini savu uzstāšanos ar vizuāliem, audiāliem un kinētiskiem materiāliem. Protams, papildmateriālu pieejamība ir saistīta ar tēmu, ko Tu stāsti, bet lielākoties ir iespējams atrast dažādus papildmateriālus. Vienkāršākā variantā tie var būt video vai kādas ilustrācijas.

5. Radi personisku vajadzību

Atrodi savam stāstāmajam pievienotot vērtību, kas būtu aktuāla Taviem klausītājiem. Tas nozīmē, nevis pasniedz informāciju kā faktu, bet gan atrodi, kā tieši klausītājiem tā var noderēt. Sagatavo papildus informāciju, dažādus piemērus, iespējas u.tml.

6. Improvizē ar informāciju

Papildus tam, ka Tu norunā to, ko vēlies pateikt, izveido kādu aktivitāti, kas ir unikāla tikai šajā uzstāšanās reizē. Piemēram, veic uz vietas kādu īsu pētījumu vai aptauju ar savu auditoriju, kas apstiprina Tavu stāstāmo. Šāds tiešs pierādījums iedos spilgtu pastiprinājumu Tevis stāstītajam.

Ja tēma, par kuru Tu runā, Tevi satrauc un aizkustina, neslēp emocijas, bet ļauj klausītājiem tās sajust.

7. Paud savas emocijas

Iekļauj tekstā piemērus no savas dzīves un pieredzes. Ja tēma, par kuru Tu runā, Tevi satrauc un aizkustina, neslēp emocijas, bet ļauj klausītājiem tās sajust. Tā Tu parādīsi savu cilvēciskumu, to, ka Tev rūp un Tu pats tici savam stāstāmajam. Tas ļaus noticēst arī auditorijai.

8. Kontrolē savas uzstāšanās garumu, apakštēmas un pauzes

Starp visām šīm minētajām lietām jābūt loģiskam balansam. Ja Tava uzstāšanās ir gara, ieturi pa vidu pauzes. Neizplūsti un nenovirzies, visu laiku turies pie tā, kas Tev ir jāizstāsta. Lai tava uzstāšanās labāk i īsāka, nekā garāka. Sadali loģiskos apakštematos savu stāstāmo, lai nav haoss. Klausītājiem ir jābūt informētiem, par ko un cik ilgi Tu runāsi. Tā viņi varēs sagatavoties tieši tam, ko Tu teiksi.

9. Izmanto savu harizmātiskumu, esi atraktīvs un pozitīvs

Vienvārdsakot, Tu nevari gaidīt ieinteresētību no auditorijas, ja pats neesi interesants. Dažādo savas uzstāšanās prasmes, izmanto dažādas runas, tembra un intonācijas tehnikas. Tavs uzdevums ir enerģētiski uzlādēt klausītājos, līdz ar to Tev pašam ir jābūt uzlādētam. Klausītājiem mēdz “pielipt” tā cilvēka noskaņojums, kas uzstājas. Klausītāji ir Tavs spogulis – kāds būsi Tu, tādi būs arī Tavi klausītāji.

Klausītāji ir Tavs spogulis – kāds būsi Tu, tādi būs arī Tavi klausītāji.

10. Izveido triku krājumus

Sagatavo savā krājumā dažus paņēmienus, kurus izmantot kritiskos brīžos, kad jūti, ka vairs nekas cits nestrādā. Visbiežāk tas noder skolotājiem un pasniedzējiem, jo viņu auditorijas uzmanību parasti ir noturēt visgrūtāk. Liec savai auditorijai piecelties kājās un 2 minūtes pavingrot, sāc runāt klusākā balsī, uzkāp uz krēsla, savu runājamo tekstu nodziedi dziesmiņā u.tml. Jā, tie visi ir tādi mazliet māžošanās triki, bet tie ir efektīvi, lai iegūtu uzmanību. Cilvēks, kuram jāuzstājas, nosacīti ir aktieris, tādēļ arī visi līdzekļi ir labi mērķa sasniegšanā.

Titulbildes avots: http://500px.com/photo/15101145